Magnificat

Kerst mag dan al even voorbij zijn, het Magnificat wordt het hele jaar door bezongen en gespeeld. De nieuwe cd van Sietze de Vries laat zien dat de Lofzang van Maria een onuitputtelijke bron van inspiratie blijft.

En het instrument dat hij deze keer heeft uitgekozen, heeft daar erg bij geholpen: het orgel van de Mariendom in het Duitse Hildesheim. Bijna een derde van het aantal stemmen bestaat uit tongwerken, die De Vries uitbundig gebruikt. Het is sowieso een feest om naar zijn spel te luisteren. De Vries brengt het Magnificat ten gehore in drie kleurrijke improvisaties, in een grote orgelsonate (de vierde in a-moll) Van Rheinberger en twee korte werken van J.S. Bach. De Vries speelt steeds zo dat de muziek en het orgel transparant blijven, ook in de donkere liggingen en het volle werk.

De fraaie sonate van Rheinberger wordt in allerlei uitvoeringen nogal eens een dikke brei, maar hier blijft het doorzichtig en aangenaam voor het oor. Een bijzonder element van de cd zijn de opening en afsluiting met de klokken van de Mariendom. Wat een kracht! Na 7,5 minuten denk je: wat een wonder dat de torens niet zijn ingestort als de muren van Jericho.

+ Magnificat als onuitputtelijke bron van inspiratie
+ muziek en orgel blijven transparant

ND, Frans Tijssen  12 februari 2021