Sietze de Vries, Orgel in de Maria Frieden Kirche te Dübendorf

Sietze de Vries heeft opnieuw van zich doen spreken door mee te werken aan een fraaie cd-productie.  Ditmaal betreft het een cd met werken van Johann Sebastian Bach en Felix Mendelssohn-Bartholdy en een improvisatie. Deze werken zijn opgenomen op het in 2014 voltooide Edskes-orgel in de Katholische Stadtkirche Maria Frieden te Dübendorf (Zwitserland). Op deze geluidsdrager leveren de Roden Girl Choristers onder leiding van Sonja de Vries eveneens een belangrijke bijdrage.

Continue reading

CD Sietze de Vries at Katharinenkirche, Hamburg

The so-called ‘Reincken organ’ of the Katharinenkirche in Hamburg was one of the marvels of the organ world, until it was lost in July 1943. Happily it has been reborn, due to the remarkable work of Flentrop Orgelbouw [and the energies of those responsible for making the project come to fruition].

Well before J.S. Bach’s much talked about improvisation on the Katharinenkirche organ in 1720 this substantial instrument, in the hands of the famous J.A. Reincken, had gained significant fame.

Continue reading

Katharinen-orgel in al zijn glorie

Sietze de Vries
Orgel Katharinenkirche Hamburg

In 1720 toog de grote J.S. Bach naar Hamburg om daar de organist Reincken op het orgel van de Katharinenkirche te horen spelen. Hij was vol lof over dat instrument.

In 1943 ging het grootste deel van dit belangwekkende orgel in vlammen op, maar zo’n 500 pijpen bleven bewaard. Deze én de oude beschrijvingen vormden de basis voor een spectaculaire reconstructie die de Nederlandse orgelbouwer Flentrop tussen 2008 en 2013 realiseerde. Zo herrees een van Duitslands grootste en fraaiste barokorgels in de staat die het in 1720 had.

Continue reading

J.S. BACH, PRAETORIUS, REINCKEN

Orgelwerken van Bach, Praetorius,
Reincken en lmprovisaties
Sietze de Vries (orgel)
JSB Records JSBH011214 DDD-80’
Uitvoering  *****  Registratie  *****

Johann Sebastian Bach bracht in 1720 een sollicitatiebezoek aan de Hamburgse Jacobikerk. Hij kreeg de baan niet, maar gaf toch als toegift een concert in de Katharinenkirche, waar Johann Adam Reincken organist was. Het beroemde “Reincken Orgel” doorstond de eeuwen, maar werd in 1943 tot as gebombardeerd. De Zaanse firma Flentrop heeft op basis van de verminkte overblijfselen een nieuw instrument gebouwd dat een reconstructie is van het instrument zoals Bach het kende.

Continue reading

Sietze de Vries in Hamburg St. Katharinenkirche

“Met de aankoop van deze orgel-cd heeft u in twee opzichten een goede keus gemaakt.” Zo begint het cd-boekje bij de nieuwste cd van Sietze de Vries. Het zijn woorden van de evangelist Johan Krijgsman. Die goede keus, zegt Krijgsman, is allereerst omdat dit de eerste cd is van een Nederlandse organist op het door Flentrop gereconstrueerde Hamburger St. Katharinen-orgel en op de tweede plaats “omdat u hiermee het evangelisatiewerk steunt dat verricht wordt vanuit de evangelisatiepost ‘BU Simon de Looier’ in Amsterdam.”

De Vries had als organist “de lastige taak om te kiezen wat er op deze geluidsdrager werd vastgelegd” want het lag hier voor de hand om Scheidemann, Reincken en Bach

te programmeren. Het werd echter geen Scheidemann, maar een andere Hamburger organist en vroegere leerling van Sweelinck: Jacob Praetorius; hij was verbonden aan de Petrikirche. Daar stond in die tijd een drieklaviers orgel met 48 stemmen.

Continue reading

Sietze de Vries in Hamburg

Slechts 500 beschadigde pijpen van het eeuwenoude orgel in de Katharinenkirche in Hamburg vormden voor Flentrop de basis voor de reconstructie naar de situatie van 1720. De dispositie was bekend, Bach bespeelde het orgel in dat jaar en loofde de tongwerken en 32 voetsregisters. Dat in het massieve front de enorme pedaaltorens domineren, is veelzeggend: met 17 stemmen (van de 61) vormt het pedaal een compleet orgel.

Continue reading

Sietze de Vries: Bach works and improvisations

Late in the year arrives the best of the year: a glorious recital by Sietze de Vries on the venerable north German baroque organ of Groningen’s Martinikerk. Equipped with stops dating back to 1482, boasting pipes manufactured in 1690-91 by Arp Schnitger – the most famous organ builder of his age – and subsequently altered, enlarged and rebuilt over the following centuries before being rescued from near ruin by Jürgen Ahrend’s masterly reconstruction during 1976-84, the magnificent 3,500 pipe, 52-stop, fourdivision instrument is surely one of the finest organs anywhere in the world.

Continue reading

Sietze de Vries in Martinikerk Groningen

Op de eerste cd worden werken van Bach gespeeld: twee grote werken als hoekdelen, opgevuld met koraalbewerkingen en een concerto. Mooi gearticuleerd en evenwichtig uitgevoerd op het magistrale orgel in de fraai klinkende ruimte van de Martinikerk in Groningen. De tweede cd bevat improvisaties op Geneefse psalmmelodieën. In zijn improvisaties hanteert de organist verschillende stijlen: van barok tot en met de 20e eeuw. Ik vind de improvisaties knap vormgegeven en op zich één brok muziek, al spreekt de ene je meer aan dan de andere.

Continue reading

Sietze de Vries en een stralend Martini-orgel

De eerste cd bestaat uit een aantal werken van Bach, die de Vries in een aantrekkelijke volgorde heeft gezet. Aan het begin en het eind twee grote werken (BWV 453 en 542) en daar tussenin aandacht voor ‘Herr Jesu Christ, dich zu uns wend’, in allerlei vormen, een door hem bewerkt concerto van Vivaldi (dat Bach voor klavecimbel had bewerkt), en bewerkingen van het Magnificat en het koraal ‘Am Wasserflussen Babylon’. Mooi is dat diverse coupletten van de koralen (ook op de tweede, improvisatie-cd) worden gezongen door een projectkoor. Dat gebeurt op diverse manieren, waarbij De Vries ook tal van begeleidingstechnieken toepast. Alleen dit is al aanschaf van de set waard.

Continue reading